FANDOM

Diuna - (z ang. Dune) nazywna także Arrakis

Aspekt geograficzny planety Edytuj

Planeta jest całkowicie jałowa, pokryta skałami, piaskiem i innym osadem krzemopodobnym.

Przyroda Arrakis Edytuj

Ze względu na ekstremalne warunki pogodowe, do jakich należą skrajnie wysoka amplituda temperatur oraz burze piaskowe mogące zmieść na swojej drodze całe miasta, flora i fauna skupiają się wokoło wyżyn i innych skamielin dających cień oraz ochronę przed porywistymi wiatrami.

Historia planety Edytuj

Pierwsze wzmianki o Arrakis pochodzą z czasów Dżihadu Butleriańskiego, kiedy to planetę, niezrzeszoną w Lidze Sprawiedliwych, zamieszkiwali uciekający przed prześladowaniami, Zensunnici. Jeszcze przed Zensunnitami, na niezamieszkanej planecie powstały stacje badaczy ze Starego Imperium. Zostały jednak zamknięte z powodu buntu Omniusa. Pokojowi Zensunnici bywali celem polowań łowców niewolników, a następnie wykorzystywani jako siła robocza na planecie Poitrin.

Arrakis przed powstaniem fremeńskim, było domeną imperatora z rodu Corrinów, Padyszacha Szaddama IV. Jako suweren i akcjonariusz większościowy KHOAM wybierał lennika do sprawowania pieczy nad jego dominium. Wasal do swoich prerogatyw miał zapewnić płynne wydobycie melanżu w takim stopniu, by Laandsrad cieszył się proporcjonalnymi (wobec wkładu poszczególnych rodów) zyskami konsorcjum, a Gildia Kosmiczna była w stanie transportować ludzkość i jej materiały po całym wszechświecie. Pierwszymi lennikami na planecie był ród Harkonnenów. Planetą rządził twardą ręką znienawidzony i okrutny Glossu "Bestia" Rabban.

W roku 10 191 dochodzi do precedensu w wyborze lennika. Nowym gospodarzem Diuny został Leto I Atryda z mało cenionego rodu Atrydów z błękitnej planety Kaladan.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki