FANDOM

Melanż (Przyprawa, ang. "Spice") - Substancja o bardzo złożonej strukturze chemicznej pochodząca z planety Arrakis. Wytwarzana była przez Czerwie Pustyni. Miała działanie geriatryczne - przedłużała życie - oraz silnie narkotyczne i uzależniające. Przyprawa zwykłym ludziom umożliwiała ograniczone widzenie przyszłości, co znalazło zastosowanie w nawigowaniu statkami Gildii. Powodowała charakterystyczne, niebieskie zabarwienie białek oczu i tęczówek - Błękit Ibada. W Erze Wielkiego Rozproszenia powstała syntetyczna przyprawa o odrobinę innych właściwościach. Syntetyczny melanż, używany przez Czcigodne Matrony powodował zamiast niebieskich, pomarańczowe przebarwianie oczu. Uzyskiwany był na drodze syntezy adrenaliny i pochodnych jej związków.

W pierwszej części Diuny, tak samo jak w całej Mitologii Diuny, melanż opisywany jest jako brązowy proszek, jednak w opisie magazynów w podziemiach dawnej Siczy Tabr w Bogu Imperatorze Diuny opisany został jako niebieski. Wydawałoby się, że musi istnieć związek melanżu z kolorem niebieskim, ponieważ powoduje on zjawisko Błękitu Ibada, nie wiadomo jednak skąd wzięły się niekonsekwencje w opisach. Kolor brązowy mają również Włókna Przyprawowe oraz gaz, w którym unoszą się Nawigatorzy Gildii.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki